43868 Reizigersrijtuig WGmh 824 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Kleurstelling: oceaanblauw/ivoor.
€ 179,99
Märklin 43868
Reizigersrijtuig WGmh 824 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Kleurstelling: oceaanblauw/ivoor.
Bedrijfstoestand zomer 1985.
Model: Met digitale mfx-decoder. Geluidsfuncties via microSD-kaart. Standaard ingebouwde binnenverlichting digitaal schakelbaar. Barverlichting digitaal schakelbaar. Interieur- en barverlichting met warmwitte ledlampjes. Lichtorgel en stroboscoop afzonderlijk digitaal schakelbaar. Lichtorgel met verschillend gekleurde ledlampjes. Stroboscoop met koudwitte ledlampjes. De snelheid kan via regelaars worden aangestuurd. Bij rijrichting vooruit ritmeafhankelijk, bij rijrichting achteruit onafhankelijk van de muziek. Ingebouwd is een 8 GB microSD-kaart met twee BUMA-/SABAM-vrije liedjes en vijf geluiden. Afspelen van de muziek en de geluiden via de functietoetsen. Twee luidsprekers van 2,5 tot 3 Watt zorgen voor een optimale geluidskwaliteit. Het volume kan worden ingesteld. Muziek en geluiden kunnen naar eigen inzicht worden verwisseld of aangevuld. Hiervoor wordt de microSD-kaart uit de wagenbodem verwijderd. Op de microSD-kaart is een conversieprogramma opgeslagen. Kaartlezer wordt niet meegeleverd. Stroomgeleidende koppelingen digitaal schakelbaar. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing. 9-delige set figuren van de fa. Preiser meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 28,2 cm.
Highlights:•Digitale mfx-decoder.
•8 GB microSD-kaart.
•Muziek en geluiden kunnen naar eigen inzicht worden verwisseld of aangevuld.
•Instelbaar volume.
•Lichtorgel.
•Stroboscoop.
•Binnenverlichting.
•Stroomgeleidende koppelingen.
•9-delige set figuren van Preiser.
Eenmalige serie.
In 1976 werd door de Deutsche Bundesbahn het prototype (wagennummer 51 80 89-80 600-5) van een nieuw, comfortabel reizigersrijtuig in bedrijf genomen. Deze rijtuigen uit serie WGmh 824 zouden de nieuwe maatstaf op het gebied van ultiem comfort worden voor wat betreft avontuurlijke reizen, mobiele conferenties of plezierritten. Aan het ene uiteinde van het rijtuig waren twee conducteurscompartimenten en een toilet voorzien, aan het andere uiteinde een keuken met aansluitend een bar. Een van beide conducteurscompartimenten diende als technische ruimte, met muziekinstallatie en besturing van de lichtinstallatie. Ongeveer twee derde van het rijtuig was als gemeenschappelijke ruimte voorzien en kon als eetzaal, conferentieruimte of balzaal worden gebruikt. Vast geïnstalleerd was alleen een kleine zithoek aan een uiteinde van de ruimte. De rest van de ruimte kon aan het gebruik door de reizigers worden aangepast. De lengtewanden van de gemeenschappelijke ruimte waren versierd met motieven van steden in Niedersachsen, de breedtewanden daarentegen met slingerpatronen in verschillende kleuren. Het rijtuig reed op draaistellen van het type Minden-Deutz 36 en was goedgekeurd voor een topsnelheid van 160 km/u. Op het onderstel was een traditionele opbouw van frames, dwarsdragers en staalplaat aangebracht. De wagenbak was een gelaste constructie met zij-, kopschot- en dakplaten. Om de soms extreme belastingen van de gemeenschappelijke ruimte op te vangen (zoals bij dansevenementen), moesten echter extra dwarsverstevigingen worden aangebracht. Vanaf de inbedrijfname reed dit reizigersrijtuig in de toen universeel toegepaste DB-kleuren oceaanblauw/ivoor.
Om reden van technische feitelijkheden moet de maat van de meegeleverde figuren misschien worden aangepast. Dit model is in gelijkstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 23490 in het Trix H0-assortiment.
Het bijbehorende treinstel vindt u in het Märklin MHI H0-assortiment onder artikelnummer 43867.