50731 Spoor HO, NMBS, Gesloten goederenwagen GMHS, TpIII.
€ 49,90 € 44,95
Brawa 50731
Spoor HO, NMBS, Gesloten goederenwagen GMHS, TpIII.
MODEL DETAILS:
Metalen aslager
Ander ontwerp van de carrosserieën
Voorbeeldgetrouwe frameconstructie
Extra aslagerkappen
Remschoenen in het wielvlak
Extra stuur, treden en remsysteem
Extra asremstangen
Geperforeerde
INFORMATIE OVER HET ROLMODEL:
De Deutsche Reichsbahn streefde er voortdurend naar om zijn wagenpark uit te breiden en te vernieuwen. De Gm(h)s Bremen kan dan ook gezien worden als de opvolger van de Gms Oppeln. Volgens de stand van de techniek werden de Gm(h)s Bremen vanaf 1943 in een gelaste constructie vervaardigd en kregen ze een extreem lange wielbasis van 7 meter om de gewenste soepele werking van de voertuigen te bereiken. Bovendien werden voor het eerst 260 mm hoge lange balken gebruikt, maar deze werden eenvoudiger gemaakt en bespaarden in totaal ongeveer 25% van de kosten ten opzichte van het vorige ontwerp, de Gms Oppeln. Het exacte aantal auto's dat tegen het einde van de oorlog is afgeleverd, is niet bekend. Op basis van bestaande inventarislijsten kan echter worden aangenomen dat er minstens 7.230 exemplaren bij verschillende staatsspoorwegen achterbleven. Het hoofdkwartier van de Reichsbahn in de Brits-Amerikaanse zone liet in 1949 de productie van Gm(h)s 35 hervatten door nieuwe orders; vanwege de talrijke oorlogsverliezen waren er snel nieuwe goederenwagens nodig om het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende transportvolumes. Er waren kleine structurele wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. De meest opvallende waren zeker de nu verticale stijl op de laaddeur en het wegvallen van de voorste diagonalen. Eind 1950 werden 5.925 extra Gm(h)'s aan de vloot van de Deutsche Bundesbahn (DB) toegevoegd.
De Duitse Reichsbahn in de Sovjetzone hervatte de productie eind 1945 en classificeerde het als Gmhs 11. De Reichsbahn beschikte over een totale inventaris van ongeveer 800 auto's van dit type. Het merendeel van de auto's werd vanaf 1967 bij RAW Magdeburg gemoderniseerd. De wagens kregen UIC-laad- en ventilatieglijbanen, het bovenste derde deel van de zijwanden werd bekleed met plaatstaal, voorzien van plaatstalen daken en omgebouwd tot rolgelagerde wielstellen.