Webshop » ESU » 31296 NMBS Stoomloc 98 040 TpIII

31296 NMBS Stoomloc 98 040 TpIII

31296 31296 NMBS Stoomloc 98 040 TpIII




€ 599,00

Voorafbestellen (Pre-order)

ESU 31296
NMBS Stoomloc 98 040 TpIII voorzien van Sound en rook.

De T16.1 is de eerste stoomlocomotief van ESU.
Het fijn gedetailleerde model is grotendeels van metaal en heeft een groot aantal los aangebrachte onderdelen. Uiteraard wordt rekening gehouden met de prototypische verschillen. Opvallend zijn ook de wielen met dunne spaken.
Het model is afgebeeld met grotendeels versleten wielbanden, daarom kunnen de wielspinnen voorbeeldgetrouwe afmetingen hebben. Hierdoor blijft er voldoende ruimte over om de wielflenzen zo te ontwerpen dat een veilige werking op twee- en driedraads rupsbanden mogelijk is. Om compromissen aan het chassis tot een minimum te beperken, garanderen we alleen werking op radiussen vanaf 420 mm.
Omdat de locomotieven werden ingezet in de lokale goederentrein- en rangeerdienst, hebben de modellen aan beide zijden een rangeerkoppeling in de standaardschacht. Bijpassende beugelkoppelingen met niet-magnetische beugels worden bij de locomotief meegeleverd.
Natuurlijk stoot het model rook uit de schoorsteen, gecontroleerd door wielsensoren en synchroon met de LokSound. Bij het ontwerpen van de geluiden hebben we natuurlijk heel goed geluisterd naar het origineel. Zo kun je bij het bergaf rijden de akoestiek omschakelen naar de tegendrukrem met een functieknop op de replica van de Riggenbach tegendrukrem. Ook de akoestiek van de verschillende lucht- en voedingspompen was anders.
Het manoeuvreren gebeurt voorbeeldgetrouw onder de lichten van de lantaarn rechtsonder aan beide zijden.
Bij de Pruisische variant kan de derde koplamp worden ingeschakeld om de koplamp Zg 7 (aankomend treinsein) te tonen. Voor het eerst in massaproductie zijn de lantaarns vrijstaand, waar prototypisch. Wanneer kolen akoestisch in de vuurhaard worden geschept, brandt ook de vuurhaardverlichting.