Webshop » Märklin Spoor HO » 43940 Halfrestauratierijtuig (DB), coupérijtuig 2de klasse met restauratierijtuig/buffetruimte, type BRbu4üm-61, (later RBbumh 282).

43940 Halfrestauratierijtuig (DB), coupérijtuig 2de klasse met restauratierijtuig/buffetruimte, type BRbu4üm-61, (later RBbumh 282).

43940 43940 Halfrestauratierijtuig (DB), coupérijtuig 2de klasse met restauratierijtuig/buffetruimte, type BRbu4üm-61, (later RBbumh 282).




€ 57,99

Beschikbaar

Märklin 43940
Halfrestauratierijtuig (DB), coupérijtuig 2de klasse met restauratierijtuig/buffetruimte, type BRbu4üm-61, (later RBbumh 282).

Type UIC-X (m-rijtuig).
 
Model: Chroomoxidegroene kleurstelling van de bedrijfstoestand vanaf 1962. Gedetailleerde rijwerkpartij met imitatie van blokremmen en generatoraandrijving volgens het voorbeeld. Onverlichte inzet voor de rode sluitsein aan de rijtuigeinden. Voorbereid voor stroomgeleidende koppeldissels 7319 of stroomgeleidende scheidbare kortkoppelingen 72021 en voor de inbouw van interieurverlichting (2 x 73400/73401). Berijdbare minimumboogstraal 360 mm. Lengte over buffers 28,2 cm. Geïsoleerd wielstel 4 x 700580.
 
Sneltreinreizen tijdens het "Wirtschaftswunder". Nadat de jaren "50 de Duitse Bondsrepubliek economische bloei gebracht had en de belangrijkste particuliere basisbehoeftes afgedekt waren, ontstond bij veel burgers het verlangen naar reizen de verte in. Nog voor de grote motoriseringsgolf groeide daarom de behoefte aan andere series moderne nieuwbouwrijtuigen voor het langeafstandsverkeer. Daartoe was het aantal van de vanaf 1954 in dienst gestelde nieuwbouwsneltreinrijtuigen niet langer toereikend. Vanaf het begin van de jaren 1960 stelde de DB meer moderne sneltreinrijtuigen in dienst. Tot deze nieuwbouwfamilie werden de volgende sneltreinrijtuigtypen gerekend: A4üm-61, 1ste klasse (later Am 203), B4üm-63, 2de klasse (later Bm 234), AB4üm-63, 1ste/2de klasse (later ABm 225), BRbu4üm-61, halfrestauratierijtuig 2de klasse (later RBbumh 282) en BD4üm-61, halfbagagewagen 2de klasse (later BDms 273). Constructief volgde men in hoge mate de concepten van de eerste naoorlogse typen uit 1953/"54, maar men koos draaivouwdeuren voor de instappen. Uiterlijk vielen bovendien de overzetramen met lichtgoudkleurig geëloxeerde lichtmetalen frames op. De interieurs ondergingen een serie veranderingen in detail. Verder bouwde men nu schuifdeuren in de fronten in. De rijtuigen van de 1ste klasse onderscheidden zich met een kobaltkleurige kleurstelling duidelijk van de in chroomoxidegroen gehouden 2de klasse rijtuigen en bagagewagens. Deze garnituren werden tot de typische treinen voor tijdperk III gerekend, waarmee de tot bescheiden welstand gekomen "Wirtschaftswunderkinderen" hun mooiste weken van het jaar inreden.
 
Dit rijtuig laat zich met de modellen 43910, 43920, 43930 en 43950 tot een typisch sneltreinrijtuiggarnituur voor tijdperk III samenstellen.